Monday, June 15, 2009

Program Peningkatan Prestasi PMR 2009


l. Analisis Kesalahan Umum
–Pelajar akan diberikan set soalan berserta dengan jawapan yang salah. Pelajar kemudiannya dikehendaki mengenalpasti kesalahan atau kesilapan yang wujud dalam jawapan tersebut.
–Program ini dapat melatih kepekaan pelajar untuk tidak mengulangi kesilapan yang sama berulang kali.
2. Analisis Item
–Kelemahan pelajar akan dikenalpasti mengikut topik-topik yang tertentu.
–Pelajar akan diberikan pemerhatian yang khusus untuk mendalami topik tersebut.
3. Kelas Tahanan
–Pelajar yang memperoleh markah yang rendah dalam ujian dimestikan untuk mengulangi ujian tersebut sehingga mencapai markah lulus yang ditetapkan. Markah lulus adalah berbeza pada setiapkali ujian tersebut diulang.
–Pelajar akan memberikan tumpuan yang penuh agar tidak mengulangi kesilapan yang sama dalam melakukan ujian tersebut.
4. Mentor Dan Mentee
–Pelajar akan dibahagikan kepada berberapa kumpulan. Setiap kumpulan akan mempunyai seorang mentor sebagai tempat rujukan bagi pelajar yang digelar sebagai mentee. Mentor ini pula akan merujuk kepada duta yang dilantik oleh guru. Duta yang dilantik adalah seorang yang lebih berkemahiran di antara pelajar yang lain.
5. Eye To Eye
-Seringkali pelajar akan berasa segan atau malu untuk bertanya di dalam kelas.Guru akan mengambil inisiatif untuk bertemu dengan pelajar secara individu untuk mengetahui masalah yang berkaitan dengan lebih jelas. Dengan ini, guru dapat mengenalpasti kelemahan yang pelajar hadapi dan berusaha untuk mengatasi masalah tersebut

No comments:

Post a Comment